menuimage Must Käsi
#David Lynchi retrospektiiv
David Lynchi retrospektiiv: Kadunud kiirtee

Müsteerium thriller

Kestus 2h 14m

Riik Prantsusmaa, USA

Režissöör David Lynch

Keel Inglise

Saksofonimängija Fred Madison (Bill Pullman) on võõrdumas oma naisest Reneest (Patricia Arquette), kui elu tema ümber järjest imelikumaks muutub: ta hakkab saama videokassette lindistustega tema majast ja selle sisemusest ning ta kohtub pahaendelise kaame näoga mehega (Robert Blake). Peavalud ja nägemused sagenevad ning ühtäkki on Fred oma naise mõrva eest arreteeritud. Vanglas aga muutub ta kummalise seansi käigus hoopis teiseks meheks, Pete Daytoniks (Bathazar Getty). Kui Dayton vanglast vabaneb, tuleb temagi peatselt teiste seas teha tegemist nii kaame mehe, kui saatuslik naise Alice’iga...Näita rohkem

Saksofonimängija Fred Madison (Bill Pullman) on võõrdumas oma naisest Reneest (Patricia Arquette), kui elu tema ümber järjest imelikumaks muutub: ta hakkab saama videokassette lindistustega tema majast ja selle sisemusest ning ta kohtub pahaendelise kaame näoga mehega (Robert Blake). Peavalud ja nägemused sagenevad ning ühtäkki on Fred oma naise mõrva eest arreteeritud. Vanglas aga muutub ta kummalise seansi käigus hoopis teiseks meheks, Pete Daytoniks (Bathazar Getty). Kui Dayton vanglast vabaneb, tuleb temagi peatselt teiste seas teha tegemist nii kaame mehe, kui saatuslik naise Alice’iga (ka Patricia Arquette), kes näeb välja nagu tapetud Renee õde.

Selgemalt oleks seda lugu lühidalt väga keeruline edasi anda. „Kadunud kiirtee“ struktuuri on võrreldud Möbiuse lehega, aga Lynch on ise öelnud, et teda mõjutas dissotsiatiivse fuuga nimeline vaimne häire, mida iseloomustab mälukaotus, millele kaasneb tihti mingisugune müstiline retk kuskile, ja lisaks võib see olla seotud mingi uue, üllatavalt detailse identsuse omandamisega. Seetõttu polegi ehk „Kadunud kiirtee“ paljudest aja- ja ruumihaakidest mõtet end segada lasta, targem on püüda siinse maailmaga tunnetuslikult kaasa minna. Lynchi mitmed hinnatumad teosed on liigitatavad just film noir’i või neo-noir’i žanri, ja nii ka „Kadunud kiirtee“ – hämar, öine keskkond (Lynch taotles kuulu järgi lausa taustade sulandumist musta, et veelgi hägustada meie ja „muu“ maailma või teadvuse ja alateadvuse piire), femme fatale, õigemini lausa kaks, ja lõksu võrgutatud, pea kaotanud mehed. Lynchi armastatud visuaalne motiiv kiiruga auto alla kaduvast maanteest on nüüd saanud lausa oma filmi. See on ka esimene kolmest Lynchi Los Angelese filmist, millele järgnesid „Mulholland Drive“ ja „Siseimpeerium“.

„Kadunud kiirteed“ saatis väljatulekul nii kriitika kui vähene kassaedu, kuid läinud 25 aasta jooksul on sellest saanud üks analüüsitumaid ja mainitumaid Lynchi filme.

Näita vähem
Mis on eriprogramm “David Lynchi retrospektiiv”?

Ajalugu liigub alati üldistamise suunas ja püüab ajastuid ja nähtusi mingi ühe visuaalmärgi või fraasiga kokku võtta. Marilyn Monroe seelik ja Dali vuntsid. Kui küsida, miks just nüüd peaks tegema David Lynchi retrospektiivi, siis võiks vastata, et kuigi Lynch on alati olnud inimeste teadvuses olemas ja pole hoolimata pikkadest pausidest oma filmide vahel kuskile vahepeal päriselt „ära läinud“ (vähemalt on ta edasi elanud meie rahututes unenägudes), siis on ka tema saanud mingis mõttes samasuguse taandamise osaliseks. Me kõik arvame teadvat, mis see „lynchilikkus“ on – hämar neo-noir, mis põrkab kartmatult sürrealismi, erootikasse ja ajuvabasse huumorisse; ultravägivalda ja punasesse. See on Lynchi luupainaja-liivaga täidetud liivakast, millesse ta meie ettekujutuses meid ikka ja jälle tagasi mängima kutsub. Nende üldistavate märkidega on aga selline lugu, et meil tekib neist mingi ettekujutus, mis ei pruugi enam tegelikkusele vastata. Mälestused ikka moonduvad aja jooksul, rääkimata siis veel unenägudest. Nüüd, kui tema viimasest filmist on möödas juba kuusteist aastat ning isegi „Twin Peaksi“ fantastiline jätkuhooaeg jääb viie aasta taha, on aeg vaadata ja veenduda selles, et, ... jah – lynchilikkus on Lynchi filmides endiselt alles, aga kuidas ta meid täna kõnetab? Ja mida selle fassaadi tagant veel leida võib?

David Lynchi retrospektiiv toob taas kinolinale kõik tema kümme täispikka filmi kronoloogilises järjekorras ja järjestikustel päevadel.

Silencio.

Linastused

Kinos alates

19.10.2022 futureimage
Europa Cinemas
Eesti Kultuurkapital
Ellington
Põhjala
Ellington
DHL
Eesti Filmi Instituut
Eesti Ekspress
Limegrow