Rituaalid | COMMUTE festival – heli, visuaal ja muusikatehnoloogia
Kino Sõprus
19.04.2023 kl 19
Wayne Seigeli (USA/Taani) ja Azer Haciaskerli (Azerbaidžaan) looming ning EMTA tudengite uudisteosed.
▍
KAVA
Wayne Siegel (1953) „Rituaal“ *
„Rituaal“ on teos solistile ja liikumise jälitussüsteemile. Teos on mõeldud esitamiseks suurte mõõtmetega saalis, 12-kanalise kõlarisüsteemiga. Esineja kontrollib heli sülearvutis oleva visualiseerimise (computer vision) tarkvaraga. Arvuti sisseehitatud veebikaamerat kasutatakse liikumise jälgimise sensorina. Veebikaamera pilt jagatakse 12 ristkülikust koosnevaks maatriksiks, millest omakorda igaüks on seotud teatud heliga. Esineja kontrollib heli, liigutades käsi 12 ristküliku sees ning helipilti kahe käte külge kinnitatud kiirendusmõõturi (HotHands) abil. Teos koosneb 18 osast / stseenist ning igal neist on oma helid. Teosel on mõtisklev alatoon, kutsudes esile ka seoseid tundmatu rituaaliga. „Rituaali“ esmaettekanne oli 2016. aastal pärast seda, kui see oli valminud Taani kultuuriministeeriumi ja kuningliku muusikaakadeemia rahastatud projekti “Conducting Sound in Space” raames. (Wayne Siegel)
Azer Haciaskerli (1984), fotod ja visuaalid Nargiz Asgarova „Mud“ *
Inimesed kuuluvad keskkonda. Reaalsus on, et kõik olendid sõltuvad keskkonnast. Islam ütleb, et inimene on loodud maast ja veest ning lõpuks jõuab sinna tagasi. Vee ja maa seos on paarsus, mis teeb olendid harmooniliseks. Teoses on maa ja vee helide metamorfoosid põimituna ida traditsioonilise pilli tari helidega. (Azer Haciaskerli)
Artjom Jurov (1987) „Orovela“ **
„Orovela” on iidne Gruusia retsitatiiv ja palve viljakuse ja viljaõnne jumalale, palumaks head lõikuse saaki ning et leib oleks inimestel alati laual.
Käesolev teos on autori abstraktne elektroakustiline kaemus kaasaegse inimese vajadustesse – rütmi, rutiini, kindluse, armastuse ja muusika olulisus igapäevaelus. (Artjom Jurov)
Azer Haciaskerli (1984) „Harmony of Bridges” *
Meid hoiavad üksteisega kinni nähtamatud sidemed, mis võivad vahel katki minna. Inimesed, toites oma üleolekut ja ego, kaotavad jõu, kaugenevad üksteisest sedavõrd, et ühendustest saavad lõpmatud ning tabamatud universumi nurgad. Proovin selles teoses ehitada sisemise harmoonia silla, mis selliseid sidemeid võiksid tugevdada ning kaosest väljapääsu poole juhatada. Nanotehnoloogiat kasutava video objektiks on valitud Oxalise taim. Vanade uskumuste kohaselt toob see taim külluse, rahu ja turvatunde, hinge harmoonia ning toob kokku kaugel olevad armastajad ja aitab üksildusest üle saada. Usun, et inimesed saavutavad, mida soovivad, ainult sellistesse väärtustesse uskumisega. Kutsun üles vaatajat uskuma iseenda tugevusse, leidma harmooniat iseendas. (Azer Haciaskerli)
vaheaeg
Wayne Siegel (1953) „Salamander“ *
Esitavad Joonas Neumann (saksofon), Wayne Siegel (elektroonika)
„Salamander“ on jätk 24 aastat tagasi kirjutatud teosele “Jackdaw” (Hakk). Tol ajal oli mul koduloomaks väike taltsas euroopa hakk nimega Alice, kelle häälitsusi ma salvestasin ja kasutasin teose elektroonilises osas. „Salamander“ on inspireeritud ka samanimelisest loomast. Mul on Jüütimaal metsamajake, seal lähedal on tiik, kus elavad salamandrid. Kevadel lesivad need kahepaiksed roomajad laisalt tiigi pinnal, ent järgmisel hetkel võivad nad kiiresti tiiki sukelduda. Salamandri salvestamise plaani mul ei olnud, ent teos algab aeglase ja unenäolise osaga, millele järgneb kiire ja elav osa. Lõpuks jõuab teos esimese osa palindroomini. Teose tellis Tšehhi saksofonimängija Kateřina Pavlíková. (Wayne Siegel)
Rebeca Žukovitš (1999) „Upė“ **
Audiovisuaalne poeem „Upė“ on sisekaemuslik ja emotsionaalne sissevaade ühe dünaamika lagunemisse ja perspektiivi nihkumisse. See räägib lahtilaskmisest ja tervenemisest, aga ka hetkesse kangestumisest ja isikliku narratiivi poetiseerimisest.
„Upė“ üheks olulisemaks lähtepunktiks on sutartinė pealkirjaga Dūno Upė. Sutartinė-de laulmine on oluline osa Leedu polüfoonilise rahvalaulu pärimusest, mida traditsiooniliselt esitasid naised. Erinevates kaanonites lauldud muusikas tekkinud dissoneerivatel intervallidel usuti olevat tervendav mõju - kogukondlik naistekeskne tervenemine, mis oma meditatiivsuses on „Upė“-s end manifesteerinud katkematu voolamise ja ahelhingamisena.
„Upė“ näol on tegemist ühe välja venitatud ja külalislahkust ekspluateeriva momendiga, mõttesähvatusega, mille külge teda sütitanud valu ja üksindus meeleheitlikult klammerdusid. (Rebeca Žukovitš)
Uku Õunapuu „machina“ **
"machina" uurib oma olemuselt kehasisest vangistust. Teose fookuses on kehaline liikuvus ja sellest tingitud rütm. Mõtisklus, poeesia komponeeritud orgaanilise keha liikuvusest füüsilises ajas ja ruumis. (Uku Õunapuu)
Hele-Mai Vettik „Derealized“ **
Esitavad Kärt Pihlap (flööt), Monica Vejgaard (flööt), Hele-Mai Vettik (elektroonika)
„Derealized" on audiovisuaalne teos, mis käsitleb depersonalisatsiooni ja derealisatsiooni. Need on käsikäes käivad häired, kus inimene tunneb, et ta on reaalsusest ja/või endast eraldatud. Antud visuaal üritab seda väljendada, kasutades kaadreid maastikust ja mõttemängudest. Flöödimängijad mängivad nooti otse ning elektroonilises osas kasutatavad heliobjektid on kaasaegsed flöödihelid, arvutiga loodud süntesaatori hääled ja vokaalid. (Hele-Mai Vettik)
* Eesti esmaettekanne
** maailma esmaettekanne
▍
𝗜𝗡𝗙𝗢
Pilet 5 €
Pileteid müüakse 30 min enne algust kohapeal ja eelmüügist: https://soprus.kinola.ee/.../b1239055-71d9-4683-a006...
▍
COMMUTE#5
16.–21.04.2023
𝗖𝗢𝗠𝗠𝗨𝗧𝗘 (COMposition and MUsic TEchnology) on Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia festival, mille fookuses on heli, visuaal ja muusikatehnoloogia. Festival toimub sel kevadel 5. korda.
Facebook: @commutefestival
https://www.facebook.com/CommuteFestival
Instagram: @commutefestival